2
2

Widok dworku w Mokoszynie

Wielkość liter

MokoszynMaria Niedzielska (1876-1947)
Obraz "Widok dworku w Mokoszynie"
Datowanie: 1918
Technikamalowany farbą olejną na tekturze
Wymiary: wys. 45.5 cm, szer. 49.5 cm; z ramą: wys. 56.3 cm, szer. 63 cm

Muzeum Zamkowe w Sandomierzu
Nr inw.: MZS/S/2608

Wracając wspomnieniami do niedawno zamkniętej wystawy czasowej „Janusz Kamocki – Sandomierzanin, patriota, etnograf”, której finisaż odbył się 20 stycznia 2024 r. w Muzeum Zamkowym w Sandomierzu jako zabytek tygodnia przedstawiam obraz autorstwa Marii Niedzielskiej pt. Widok dworku w Mokoszynie, z 1918 r. Obraz wykonany został w technice olejnej na tekturze. Przedstawia dawny dworek należący do rodu Kamockich, herbu Jelita. Historia tej rodziny w Mokoszynie zaczyna się w okresie Powstania Styczniowego, kiedy Włodzimierz Saryusz-Kamocki - komendant poczty powstańczej powiatu piotrkowskiego – przenosi się na ziemię sandomierską, kupuje Podgaje, Gerlachów i Jaroszówkę oraz uzyskuje dzierżawę Mokoszyna i Sudołu, jako dóbr donacyjnych, na warunkach tzw. dzierżawy wieczystej, czyli na 99 lat – do 1964 r.

Uznając, że to Mokoszyn jest najlepszym miejscem do zamieszkania, buduje tam dwór, w którym bierze ślub ze swoją kuzynką Joanną Kamocką i tam rodzą się ich dzieci. Po śmierci rodziców dzierżawę w Mokoszynie otrzymuje najstarszy syn Witold Gabriel (ur. 1869), który wraz z żoną Heleną Popławską, herbu Jastrzębiec (ur. 1873) osiada w dworku w 1899 r. Powolny upadek gospodarczy majątku przyniosły lata I wojny światowej. Po wojnie samorząd powiatu sandomierskiego widzi w dworku możliwość zorganizowania szkoły gospodarstwa wiejskiego. Dzierżawa Mokoszyna zostaje wypowiedziana przed terminem, a Kamoccy przenoszą się do Podgaja. Ich spadkobierczynią miała zostać córka – Elżbieta Maria, zwana Halszką (ur. 1902).

Na pierwszym planie obrazu Marii Niedzielskiej ukazany został dziedziniec frontowy dworu w Mokoszynie z szerokim trawnikiem i umieszczonym bliżej dworku gazonem, obsadzonym kwiatami. Sam dworek przedstawiony został nieco w oddali, jakby w tle. Widzimy budynek na rzucie prostokąta, murowany, parterowy, ukazany od fasady o symetrycznym, osiowym układzie. Jej punkt centralny stanowi umieszczony na osi środkowej wydatny, dwukondygnacyjny ganek, zamknięty trójkątnym szczytem, do którego prowadzą schody, ujęte niską balustradą w formie niskiego murku. Zaznaczono wejście – półkoliście zamknięte drzwi, obramione wąskim portalem, flankowane przez wysokie, kwaterowe okna. Wokół dworku roślinność: drzewa, krzewy i kwiaty, porastające również jego mury. Górny, wąski pas kompozycji zajmuje rozbielone, błękitne niebo zasnute gęstymi chmurami. Obraz utrzymany jest w szerokiej gamie barwnej, czystych, intensywnych, żywych kolorów, z przewagę zieleni, błękitu, brązów i żółci, przełamanych plamkami intensywnej czerwieni, niebieskiego i różowego. Artystka posłużyła się grą światłocienia. Oświetlony jest pierwszy plan, fasada dworku, poza partiami zacienionymi przez szeroki okap dachu. W cieniu pogrążone są drzewa z prawej strony, rzucające głębokie cienie na trawnik oraz drzewa parkowe w tle. Wyraźnie widoczny jest dukt pędzla, podkreślający charakter poszczególnych elementów kompozycji. Całość może sprawiać wrażenie nieco szkicowego ujęcia przedstawionego pejzażu. W prawym, dolnym rogu sygnatura: "M.N./1918", powtórzona na odwrocie pracy odręcznym, autorskim podpisem: „M. NIEDZIELSKA/1918”, umieszczonym z lewej strony, przy górnej krawędzi obrazu. Na odwrocie również zobaczyć możemy wyraz artystycznych wizji malarki. Przy lewej krawędzi tektury naszkicowany, schematyczny zarys męskiej sylwetki przywodzący na myśl wygląd i umundurowanie polskiego legionisty. W szkicu uwagę zwraca mocno wydłużona i wysmuklona sylwetka, a na twarzy rzucający się w oczy duży, czarny wąs.

Maria Niedzielska (1876-1947)

Była malarką, należała do Związku Artystek Polskich oraz do Związku Zawodowego Artystów Plastyków.

Naukę malarstwa i rysunku rozpoczęła w Kijowie w filii Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Po przyjeździe do Krakowa kontynuowała studia na tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet Toli Certowiczówny. Kolejnym etapem jej edukacji artystycznej była prywatna szkoła Szymona Holóssy’ego w Monachium i Academie Colarossi w Paryżu. Po powrocie do kraju uczęszczała do Warszawy na prywatne lekcje do pracowni Konrada Krzyżanowskiego. Czyniła starania, aby kobiety dopuszczone zostały do nauki w Akademiach. W listopadzie 1900 r. razem z innymi uczennicami malarstwa: Niną Bobieńską, Emilią de Laveaux Karcz (Karczowa), Wandą Nusbaum, Marią Czajkowską, Jadwigą Malinowską (Gałęzowska), Celiną Wiśniewską i Emilią Maury-Cybulską napisała petycję z prośbą o dopuszczenie kobiet do studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w charakterze wolnych słuchaczek. W 1908 r. otworzyła w Krakowie przy ówczesnej ulicy Szpitalnej 17 Szkołę Sztuk Pięknych dla Kobiet, która funkcjonowała aż do jej śmierci w 1947 r. Pochowana została na cmentarzu Rakowickim w Krakowie.

Opracowała: Renata Grzebuła

fot. archiwalne pochodzą ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie (domena publiczna)

Bibliografia:

Wirtualny spacer po wystawie OD PIASKU DO SZKŁA

7 MKiDN

10 patriotyzm

4 tripadvisor

Krzemień pasiasty w biżuterii i małych formach złotniczych

5 Bonum Publicum

5 Bonum Publicum

6 Pamiętnik Sandomierski

Godziny otwarcia Muzeum:

W sezonie turystycznym 
(1 kwietnia - 30 września)

 bip muz

Cennik biletów:

Bilet normalny: 20 zł
Bilet ulgowy: 12 zł
Bilet grupowy normalny z przew. MZS: 15 zł
Bilet grupowy ulgowy z przew. MZS: 10 zł
Bilet rodzinny (maks. 5 osób (2+3): 55 zł

 

 

 dostepnosc

© 2022 Muzeum Zamkowe w Sandomierzu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Łącznie ilość odwiedzin:13636110

Obecnie na stronie 934 gości