2
2

Krzemień pasiasty w biżuterii i małych formach złotniczych

Wielkość liter

sala krzemienSandomierz to jedyne miejsce w Polsce i na świecie, w którym gromadzi się krzemień pasiasty w biżuterii i małych formach złotniczych. Kolekcja dzieł zainspirowanych krzemieniem - miejscowym, geologicznym unikatem o niepowtarzalnym usłojeniu z piękną zawiłością linii i zadziwiającym bogactwie szlachetnej, niemal monochromatycznej palety barw - tworzona jest w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu od 2000 roku, to jest od momentu, kiedy zaistniały Sandomierskie Warsztaty Złotnicze „Krzemień pasiasty – kamień optymizmu”. W efekcie zajęć warsztatowych pozyskiwana jest do zbiorów zarówno unikatowa biżuteria miejscowych twórców jak i wybitnych polskich artystów zajmujących się sztuką srebra, a zarazem chętnych do twórczych eksperymentów z krzemieniem. Muzealna kolekcja ma charakter otwarty, systematycznie wzbogacany nowymi nabytkami. Podobnie otwarty i zmienny kształt ma stała wystawa w renesansowo-barokowej piwnicy Zamku (od 2004). W każdym nowym układzie retrospektywnej ekspozycji dzieł, znajdziemy przykłady klasycznej biżuterii, jak i małe formy rzeźbiarskie, obiekty i instalacje, przyciągające zarówno zwolenników form tradycyjnych i użytkowych, jak i preferujących formy pozautylitarne. Wystawa to szeroki przegląd form, stylów autorskich i tendencji zdobniczych panujących we współczesnej sztuce złotniczej na przestrzeni pierwszej dekady XXI wieku. Możemy podziwiać na niej liczne prace Cezarego Łutowicza („odkrywcy” krzemienia pasiastego do zastosowań jubilerskich, Sandomierz), Ryszardy i Tomasza Krzesimowskich (Sandomierz), Mariusza Pajączkowskiego (Warszawa), Mariusza Gliwińskiego (Sopot), Barbary i Andrzeja Bielaków (Kraków), Andrzeja Pacaka (Londyn), prof. Andrzeja Szadkowskiego (ASP Łódź), prof. Andrzeja Bossa (ASP Łódź), dr Jarosława Kolca (ASP Łódź) .... i wielu innych znakomitych autorów z długiej listy uczestników Sandomierskich Warsztatów Złotniczych.

gliwTylko w Sandomierzu można zobaczyć jedyny na świecie krzemień „kraciasty”, najstarsze „ jurajskie fotografie” Sandomierszczyzny i niezwykłą bransoletę z perłą drewnianą. Tylko tu można się naocznie przekonać, jak wielkie koło zatoczyła historia krzemienia – od momentu powstania prehistorycznej siekierki, przez tysiące lat „niebytu” , aż do powrotu w 2. poł. XX w. w nowej dekoracyjnej funkcji.

 

Serdecznie zapraszamy !

Bożena E. Wódz


SANDOMIERZ ŚWIATOWĄ STOLICĄ KRZEMIENIA PASIASTEGO

ssskpKrzemień jest formą skały osadowej w skład, której wchodzi opal, chalcedon i kwarc. Występuje w złożach wapienia w postaci pojedynczych konkrecji, których średnica może mieć od kilku do kilkudziesięciu centymetrów. Powstał 150 milionów lat temu w morzu jurajskim.

Najładniejsza forma krzemienia pasiastego występuje w Polsce, na niewielkim obszarze Ziemi Sandomierskiej. Jest to jedyne miejsce na świecie, gdzie spotykamy tak piękną odmianę.

Pozyskiwanie krzemienia pasiastego w pradziejach przypada na okres 3900 – 1600 p.n.e.; w Krzemionkach koło Ostrowca Świętokrzyskiego funkcjonował jeden z największych w Europie, neolityczny kompleks kopalń. Olbrzymie pole górnicze liczy około pięciu tysięcy szybów.

Przez tysiąclecia rozmaite odmiany krzemienia były podstawowym surowcem służącym do wyrobu narzędzi pracy i broni. Niektóre pradziejowe siekiery wykonane z krzemienia pasiastego, nie noszą jednak śladów użytkowania. Najprawdopodobniej były to przedmioty szczególne - nobilitujące osobę, która je posiadała. Ich obecność w wyposażeniu grobów dowodzi, że przypisywano im magiczną, ochronną moc.

Po kilku tysiącach lat „zapomnienia”, w 2 poł. XX wieku krzemień powrócił do użytku w nowej dekoracyjnej funkcji, tym razem jako kamień jubilerski. Podobnie jak w neolicie, jest traktowany jako wyrób specjalnego znaczenia , posiadający niezwykłe moce i właściwości. Obecnie, powszechnie nazywany jest „kamieniem optymizmu”.

Idea zastosowania krzemienia pasiastego w biżuterii i wyrobach złotniczych zmaterializowała się w Sandomierzu - miejscu o szczególnym klimacie artystycznym i bogatych tradycjach złotniczych sięgających średniowiecza - dokładnie pół wieku po odkryciu neolitycznych kopalń w Krzemionkach. Krzemień pasiasty bardzo szybko stał się wyróżnikiem sandomierskiej sztuki srebra, najpierw artystycznej biżuterii Cezarego Łutowicza, nieco później Ryszardy i Tomasza Krzesimowskich. Z wydobyciem dekoracyjnych walorów tego specyficznego tworzywa od wielu lat zmaga się z powodzeniem jeszcze jeden Sandomierzanin – Jan Chałupczak, znakomity szlifierz wyspecjalizowany w obróbce jubilerskiej krzemienia.

Od 2000 roku Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, wspólnie z Cezarym Łutowiczem, prowadzi cykl zajęć warsztatowo-plenerowych promujących krzemień pasiasty, a także gromadzi i eksponuje jedyną w świecie kolekcję biżuterii z tym rzadkim minerałem.

Krzemień pasiasty to najbardziej polski z kamieni. Z racji prowadzonych działań, w 2007 roku Sandomierz został ogłoszony ŚWIATOWĄ STOLICĄ KRZEMIENIA PASIASTEGO.

Bożena Ewa Wódz


20 LAT MUZEALNEJ KOLEKCJI

Krzemień pasiasty w biżuterii, małych formach złotniczych i obiektach sztuki.

 

Pomysł na.... sandomierską sztukę srebra.

Idea zastosowania krzemienia pasiastego w biżuterii zrodziła się w 1972 roku, w sandomierskiej pracowni złotniczej Cezarego Łutowicza.  Patrząc z perspektywy zbliżającego się już pięćdziesięciolecia - od jego pierwszego zastosowania w funkcji dekoracyjnej -  można z całą pewnością stwierdzić, że  ten niezwykły unikat geologiczny nie tylko  przyczynił się do odrodzenia miejscowej sztuki złotniczej i nadania jej  indywidualnego kierunku rozwoju, ale co najważniejsze:  stał się  wyróżnikiem sandomierskiej sztuki srebra w szerokim świecie.

Muzeum nie mogło pozostać obojętne na powstanie projektu Cezarego Łutowicza, który jako pierwszy rozpoczął wykonywanie dzieł biżuteryjnych i wyrobów złotniczych z użyciem krzemienia pasiastego. Rozpoczęło gromadzenie i dokumentowanie jego wyrobów już w latach 80. XX wieku. Momentem przełomowym, który zadecydował o poszerzeniu zakresu gromadzenia i intensywnym rozwoju kolekcji w kierunku biżuterii współczesnej i małych form złotniczych, stał się  współudział Muzeum (obok Cezarego Łutowicza) w realizacji programu Sandomierskich Warsztatów Złotniczych „Krzemień pasiasty – kamień optymizmu”. Towarzyszyła im informacja, że oto mamy swój typowo polski kamień - miejscowy minerał, który warto poznać, stosować jako kamień jubilerski, bo to nie tylko wyróżnik sandomierskiej sztuki srebra, ale również wyróżnik polskości. Pierwsze formalne wykorzystanie krzemienia pasiastego jako wyróżnika polskości nastąpiło 1 maja 2004 roku w Brukseli, kiedy był eksponowany w momencie wejścia Polski do Unii Europejskiej. W 2011 roku stał się oficjalnym kamieniem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

 

Sandomierskie Warsztaty Złotnicze "Krzemień pasiasty - kamień optymizmu" 2000-2014.
Organizatorzy:
Muzeum Okręgowe w Sandomierzu,
Gold & Silver Gallery. Galeria Cezary Łutowicz

Warsztaty artystyczne prowadzone na przestrzeni lat 2000-2014 (VIII edycji), były skierowane do wszystkich artystów złotników zainteresowanych poznaniem krzemienia pasiastego jako kamienia jubilerskiego. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc - stanowisk w pracowni złotniczej,  od początku miały charakter elitarny. Nie mogąc realizować zajęć warsztatowo-plenerowych w szerszej skali, organizatorzy starali się docierać do artystów poprzez różne akcje promocyjne i światowe działania wystawiennicze.  I to okazało się bardzo skuteczne. Poza stałą ekspozycją w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu, powstało 20  czasowych wystaw krajowych. Muzealne obiekty uczestniczyły w pokazach promocyjnych poza granicami: m.in. w Brukseli, Rimini, Delhi, Kalkucie i Bombaju (Cezary Łutowicz), Barcelonie (Cezary Łutowicz, Mariusz Pajączkowski), a multimedialna prezentacja „Sandomierz światową stolicą krzemienia pasiastego” była odtwarzana podczas Tygodnia Kultury Polskiej w Republice Argentyny w Buenos Aires i Obera (Jarosław Kolec).  Na uniwersytecie we Florencji i Uniwersytecie w Udine odbyły się wykłady o krzemieniu pasiastym (Bożena E. Wódz). Potem były  jeszcze światowe wystawy EXPO w Mediolanie i Astanie (Cezary Łutowicz). Frekwencja na każdej z wystaw światowych, to kilka milionów osób, co miało znaczenie dla szerokiego upowszechnienia informacji o naszym muzeum. Tam, gdzie Muzeum nie mogło dotrzeć osobiście, rolę promotorów krzemienia pasiastego oraz kolekcji muzealnej - przejmowali  artyści , przyjaciele z  naszego  "krzemiennego kręgu".

Jedyna w świecie kolekcja...

Kolekcja zgromadzona w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu dzięki Sandomierskim Warsztatom Złotniczym i artystom zajmującym się sztuką srebra, to nie tylko największa w Polsce, ale i jedyna na świecie, świadomie kształtowana kolekcja krzemiennych unikatów. Sztuka, która trafiła do kolekcji to zarówno klasyczna biżuteria, małe formy złotnicze jak i obiekty-instalacje. Poza obowiązkowym i świadomym zastosowaniem w realizacji krzemienia pasiastego musi być jednak  sztuką. Preferujemy biżuterię autorską, unikatową (nie związaną z modą), rzetelny warsztat oparty na znajomości tradycyjnych technik, oryginalny design oraz dobrą jakość w szerokim znaczeniu tego słowa.  Sandomierski zbiór realizacji złotniczych i jubilerskich charakteryzuje otwartość, a to oznacza, że jest uzupełniany nowymi nabytkami.  Ostatnie prace zostały włączone do zbiorów w  bieżącym roku. Kolekcja  zgromadzona na przestrzeni lat 2000-2020,  jako dary 82 artystów, liczy 282 prace. 

 

ARTYŚCI SANDOMIERSKICH WARSZTATÓW ZŁOTNICZYCH

"Krzemień pasiasty - kamień optymizmu"  2000-2014

UCZESTNICY (65)

ANDRZEJ BIELAK (Kraków) * AGATA BIEŃKOWSKA (Sulejówek) * KRZYSZTOF BOGUSŁAWSKI (Słupsk) * ANDRZEJ BOSS (Łódź) * KRZYSZTOF DAROWSKI  (Tarnobrzeg) * MAGDALENA DĄBROWSKA (Łódź) * ANNA EWA DŁUGOŁĘCKA (Marki) * ANNA DOMAŃSKA (Warszawa) * EWA EFFENBERG (Łódź) * KATARZYNA FEJDYSZ-GRONECKA (Łowicz) * MARIUSZ GLIWIŃSKI (Sopot) * KAROLINA GŁADYSZ (Iwonicz-Zdrój) * PAULINA GŁĄB (ZSP Częstochowa) * OLGA GOŁĄBEK (ZSP Częstochowa) * TOMASZ JAGIEŁŁO-PIWOSZCZUK (Kraków) * ADAM KACZMAREK (ZSP Częstochowa) * KRZYSZTOF KACZYŃSKI (Sopot) * ALBERT KALETA (Kraków) * DOROTA KEMPKO (Łódź) * JOANNA KILANOWICZ-BOSEK (Otwock) * EWA KLIMCZAK (ZSP Częstochowa) * JAROSŁAW KOLEC (Łódź) * MARIUSZ KONDRACIUK (Łódź) * NORBERT KOTWICKI (Złotów) * ROMAN KOWALKOWSKI (Warszawa) * JUDYTA CECYLIA KRASIŃSKA- DARNOWSKA (Łódź) * JERZY KRZYSZTOF KRET (Kielce) * SERGIUSZ KUCHCZYŃSKI (Łódź) * ELŻBIETA KURKIEWICZ (Łódź) * MARYNA LEWICKA-WALA (1941-2011, Kraków) * CEZARY ŁUTOWICZ (Sandomierz) * MONIKA MIODEK (Łódź) * MAŁGORZATA MOTYKA-MADEJ  (Bielsko-Biała) * YULIIA MYRONCHUK (Zdołbunów na Ukrainie, Łódź) * MARCIN NOWAK  (Łódź) * PAWEŁ OLEKSIŃSKI (Gdynia) * MICHALINA OWCZAREK (Łódź) * ANDRZEJ PACAK(Londyn) * MARIUSZ PAJĄCZKOWSKI (Warszawa) * KRZYSZTOF PIOTROWSKI  (Kielce) * OLGA PODFILIPSKA-KRYSIŃSKA (Łódź) * ALEKSANDRA RYBAK (Częstochowa) * BOŻENA SKOWRON (Warszawa) * WOJCIECH SKOWRON (Warszawa) * JACEK SKRZYŃSKI (Łask) * WITOLD SKWARSKI (Łódź) * DOROTA SOKOŁOWSKA (Gliwice) * JÓZEF SOSZYŃSKI (Dwernik) * JUSTYNA STASIEWICZ (Koszalin) * MAGDALENA SZADKOWSKA (Łódź) * BARTOSZ SZCZĘSNY (ZSP Częstochowa) * GRZEGORZ RADOSŁAW ŚLĄCZKA (Rzeszów) * MAŁGORZATA WALUŚ (Łódź) * WIKTORIA ANNA WEBER (Łódź) * DOROTA WIETRZYK (Łódź) * ŻANETA WIDERA-KONDRACIUK  (Łódź) * JAN WISZNIEWSKI (Giżycko) * ANNA WOJDAN (Kielce) * MAJA WOŹNIAK (Warszawa) * KATARZYNA WÓJCIK (Warszawa) * RADOSŁAW WÓJCIK (Częstochowa) * PATRYCJA ZALEJSKA (ZSP Częstochowa) * GRAŻYNA ZALEWSKA (Kielce) * KATARZYNA ZIĘBA  (Wrocław) * TOMASZ ŻYŁKA (Warszawa)

 

PRZYJACIELE (17)

2000-2020

JAN CHAŁUPCZAK (?-2017, Sandomierz) * BEATA CIESIELSKA (Warszawa) * JACEK MARIA HOHENSEE (Warszawa) * ANNA JANASZEK (Warszawa) * BARBARA KAŃSKA-BIELAK (Kraków) * RYSZARDA KRZESIMOWSKA I TOMASZ KRZESIMOWSKI (1952-2018, Sandomierz) *ANDRZEJ KUPNIEWSKI (Warszawa)* ANNA ORSKA (W.KRUK S.A., Poznań) * ALAIN ROGGEMAN (Bruksela)* MARTA RUDNICKA (Łódź) * MAGDALENA STAJSZCZAK I TOMASZ STAJSZCZAK (Warszawa) * OLGIERD STOPIŃSKI (Warszawa) * ANDRZEJ SZADKOWSKI (Łódź) * ANDRZEJ WILK  (Stalowa Wola) * TADEUSZ ZIĘTARA (Jaworzno)

Informacje szczegółowe: z realizacji projektu w latach 2000-2014

I edycja SWZ

Warsztaty: 10-29 października 2000

Wystawa: 31 marca - 17 czerwca 2001

Patronat: brak

Mecenat: Urząd Miejski w Sandomierzu, Sandomierskie Stowarzyszenie Kulturalne, Firma FTC

 w Ostrowcu Świętokrzyskim, Koncept  S.C. Biuro Reklamy i Promocji w Sandomierzu, Urząd Miasta w Ostrowcu Świętokrzyskim, Gold & Silver Gallery. Galeria Cezary Łutowicz

II edycja SWZ

Warsztaty: 1-7 i 15-21 października 2001

Wystawa: 13 kwietnia - 30 czerwca 2002

Patronat: Wojewody Świętokrzyskiego Włodzimierza Wójcika, Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych

Mecenat: Świętokrzyski Urząd Wojewódzki, Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych, Urząd Miejski

w Sandomierzu, Sandomierskie Stowarzyszenie Kulturalne, Gold & Silver Gallery. Galeria Cezary Łutowicz

III edycja SWZ

Warsztaty: 6-12 i 20-26 października 2003

Wystawa: 19 czerwca - 31 grudnia 2004

Patronat: Wojewody Świętokrzyskiego Włodzimierza Wójcika, Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych

Mecenat: Świętokrzyski Urząd Wojewódzki, Gold & Silver Gallery. Galeria Cezary Łutowicz

IV edycja SWZ

Warsztaty: 10-23 października 2005

Wystawa: 8 kwietnia -31 grudnia 2006

Patronat: Wojewody Świętokrzyskiego Grzegorza Banasia, Burmistrza Sandomierza Jerzego Borowskiego, Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych

Mecenat: Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach, Urząd Miejski w Sandomierzu, Gold & Silver Gallery. Galeria Cezary Łutowicz

V edycja SWZ

Warsztaty: 8-21 października 2007

Wystawa: 28 czerwca - 31 grudnia 2008

Patronat: Marszałka Województwa Świętokrzyskiego Adama Jarubasa, Burmistrza Sandomierza Jerzego Borowskiego, Przewodniczącego Rady Nadzorczej W.KRUK SA. Wojciecha Kruka, Prezesa Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych Andrzeja Bielaka

Patronat medialny: Polski Jubiler; Zegarki & Biżuteria

Mecenat: W.KRUK SA., Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach, Gold & Silver Gallery. Galeria Cezary Łutowicz

VI edycja SWZ

Warsztaty: 5-18 października 2009

Wystawa: 29 maja - 05 września 2010

Patronat: Marszałka Województwa Świętokrzyskiego Adama Jarubasa, Burmistrza Sandomierza Jerzego Borowskiego, Starosty Powiatu Sandomierskiego Stanisława Masternaka, Prezesa Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych Andrzeja Bielaka

Mecenat:  Gold & Silver Gallery. Galeria Cezary Łutowicz

VII edycja SWZ

Warsztaty: 12-15 września, 3-9 i 10-16 października 2011 (w ramach I Festiwalu "KRZEMIEŃ PASIASTY - KAMIEŃ OPTYMIZMU"

Wystawa: 13 październik 2012 - 31 grudnia 2013

Patronat: Marszałka Województwa Świętokrzyskiego Adama Jarubasa, Burmistrza Sandomierza Jerzego Borowskiego, Starosty Powiatu Sandomierskiego Stanisława Masternaka, Prezesa Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych Marcina Tymińskiego

Mecenat: PGNiG S.A., Gold & Silver Gallery. Galeria Cezary Łutowicz

VIII  edycja SWZ

Warsztaty: 7-19 października 2013 (w ramach II Festiwalu "KRZEMIEŃ PASIASTY - KAMIEŃ OPTYMIZMU" )

Wystawa: 28 czerwca-31 grudnia 2014

Patronat honorowy: Jerzy Borowski Burmistrz Sandomierza

Mecenat finansowy: Urząd Miejski w Sandomierzu, Fundacja Kultury Ziemi Sandomierskiej, Gold & Silver Gallery. Galeria Cezary Łutowicz

KALENDARIUM  WYSTAW

2001-2020

Krzemień pasiasty w biżuterii i małych formach złotniczych

 

SANDOMIERZ

2001

KRZEMIEŃ PASIASTY –  KAMIEŃ WYOBRAŹNI (wystawa I edycji SWZ)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, Zamek, galeria  (31.03-17.06)

2002

KRZEMIEŃ PASIASTY –  KAMIEŃ OPTYMIZMU (wystawa II edycji SWZ)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, Zamek, sale wystaw czasowych  (13.04-30.06)

2003

KRZEMIEŃ PASIASTY  W BIŻUTERII I OBIEKTACH SZTUKI ZŁOTNICZEJ

(prace  uczestników I oraz II edycji  SWZ)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Zamek, półpiętro   (8.03 -31.12)

2004

KRZEMIEŃ PASIASTY –  KAMIEŃ OPTYMIZMU (wystawa III edycji SWZ)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Zamek, piwnica filarowa  (19.06-31.12)

2005

KRZEMIEŃ PASIASTY W BIŻUTERII I OBIEKTACH SZTUKI ZŁOTNICZEJ

(prezentacja unikatowej kolekcji muzealnej)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Zamek, piwnica filarowa (10.01.2005-1.04.2006)

2006

KRZEMIEŃ PASIASTY –  KAMIEŃ OPTYMIZMU (wystawa IV edycji SWZ)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Zamek, piwnica filarowa  (8.04-31.12)

2007

KRZEMIEŃ PASIASTY W BIŻUTERII I OBIEKTACH SZTUKI ZŁOTNICZEJ

(prezentacja unikatowej kolekcji muzealnej)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Zamek, piwnica filarowa  (15.02-.8.10)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Ratusz, sala północna  (12.10- 19.11) wystawa

    towarzysząca sesji naukowej  „35 lat krzemienia pasiastego w biżuterii".

2008

KRZEMIEŃ PASIASTY W BIŻUTERII I OBIEKTACH SZTUKI ZŁOTNICZEJ

(prezentacja unikatowej kolekcji muzealnej)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Zamek, piwnica filarowa  (25.11.2007-20.06.2008)

KRZEMIEŃ PASIASTY –  KAMIEŃ OPTYMIZMU (wystawa V edycji SWZ)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Zamek, piwnica filarowa  (28.06-31.12)

2009

KRZEMIEŃ PASIASTY W BIŻUTERII I OBIEKTACH SZTUKI ZŁOTNICZEJ

(prezentacja unikatowej kolekcji muzealnej)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Zamek, piwnica filarowa (10.01.2009-22.04.2010)

2010

KRZEMIEŃ PASIASTY –  KAMIEŃ OPTYMIZMU (wystawa VI edycji SWZ)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Zamek, piwnica filarowa  (29.05-05.09)

2011

KRZEMIEŃ PASIASTY W BIŻUTERII I OBIEKTACH SZTUKI ZŁOTNICZEJ

(prezentacja unikatowej kolekcji muzealnej)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Zamek, piwnica filarowa  (28.01-.31.12)

2012   

KRZEMIEŃ PASIASTY W BIŻUTERII I OBIEKTACH SZTUKI ZŁOTNICZEJ.  Dzieła z lat 2001-2010 z kolekcji własnej Muzeum

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, Zamek, piwnica filarowa (28.01.-31.09)

KRZEMIEŃ PASIASTY –  KAMIEŃ OPTYMIZMU (wystawa VII edycji SWZ)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, Zamek, piwnica filarowa (13.10.12 - 31.12. 2013)

2013

FOTORELACJA z siedmiu edycji Sandomierskich Warsztatów Złotniczych „Krzemień pasiasty – kamień optymizmu” (działania warsztatowe 2000-2012, reprodukcje eksponatów z jedynej na świecie, muzealnej kolekcji krzemienia pasiastego w biżuterii i małych formach złotniczych), w opracowaniu: Bożena E. Wódz (Muzeum Okręgowe w Sandomierzu), Cezary Łutowicz (Gold & Silver Gallery), Mariusz Pajączkowski (Galeria „Otwarta”). Wystawa zorganizowana w ramach II Festiwalu  "KRZEMIEŃ PASIASTY - KAMIEŃ OPTYMIZMU".

- przy Pl. Ks. Józefa Poniatowskiego w Sandomierzu (7.09-31.10)

Prezentacja fragmentu kolekcji Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, w ramach wystawy CZTERDZIESTKA - 40 LAT KRZEMIENIA PASIASTEGO W BIŻUTERII,  zorganizowanej przez Gold & Silver Gallery Cezarego Łutowicza, Galerię Otwartą Mariusza Pajączkowskiego oraz Muzeum Okręgowe w Sandomierzu

- Galeria Pocztowa w Kamienicy Oleśnickich (7.09. - 30.10)

2014

KRZEMIEŃ PASIASTY W BIŻUTERII I MAŁYCH FORMACH ZŁOTNICZYCH

(wybór z muzealnej kolekcji)

-  Muzeum  Okręgowe w Sandomierzu, Zamek, piwnica filarowa (11.01 - 22.06)

KRZEMIEŃ PASIASTY –  KAMIEŃ OPTYMIZMU (wystawa VIII edycji SWZ)

-  Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, Zamek, piwnica filarowa (28.06 - 31.12)

2015 -2020 

Prezentacja fragmentów kolekcji Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, w ramach stałej  wystawy KRZEMIEŃ PASIASTY W BIŻUTERII, MAŁYCH FORMACH ZŁOTNICZYCH I OBIEKTACH SZTUKI

-  Muzeum  Okręgowe w Sandomierzu, Zamek, piwnica filarowa

 

OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI

2001

KRZEMIEŃ PASIASTY –  KAMIEŃ WYOBRAŹNI (wystawa I edycji SWZ, druga odsłona sandomierskiej wystawy)

-  Muzeum Historyczno-Archeologiczne w Ostrowcu Świętokrzyskim  (lipiec-wrzesień)

2010

Prezentacja fragmentu kolekcji Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, w ramach wystawy HISTORIA KRZEMIENIA,  zorganizowanej przez  Muzeum Narodowe w Kielcach -  edycja w Muzeum Historyczno- Archeologicznym w Ostrowcu Świętokrzyskim  (23.04.2010- 20.07.2010) 

WROCŁAW

2001

KRZEMIEŃ PASIASTY –  KAMIEŃ WYOBRAŹNI (wystawa I edycji SWZ, trzecia odsłona sandomierskiej wystawy)

-  Galeria Sztuki Złotniczej A. i J. Stanko we Wrocławiu (14.12.2001-31.01.2002)

STALOWA WOLA

2002

KRZEMIEŃ PASIASTY –  KAMIEŃ OPTYMIZMU (wystawa II edycji SWZ, druga odsłona sandomierskiej wystawy)

-  Muzeum Regionalne w Stalowej Woli (8.09-01.10)

2013

Prezentacja fragmentu kolekcji Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, w ramach wystawy CZTERDZIESTKA - 40 LAT KRZEMIENIA PASIASTEGO W BIŻUTERII,  zorganizowanej przez Gold & Silver Gallery Cezarego Łutowicza, Galerię Otwartą Mariusza Pajączkowskiego oraz Muzeum Okręgowe w Sandomierzu

- Spółdzielczy Dom Kultury  (26.05 - 9.06)

WARSZAWA

2002

KRZEMIEŃ PASIASTY –  KAMIEŃ OPTYMIZMU (wystawa II edycji SWZ, trzecia odsłona sandomierskiej wystawy)

- Międzynarodowe Targi Biżuterii „Złoto – Srebro - Czas” Centrum Expo XXI Warszawa

  (4-6.10)

2005

Prezentacja  fragmentu muzealnej kolekcji biżuterii z krzemieniem pasiastym, w ramach cyklu wystaw autorskich Cezarego Łutowicza: STRUKTURY, FAKTURY, FORMY

- Galeria Krytyków Pokaz (grudzień)

2010

KRZEMIEŃ PASIASTY W BIŻUTERII . Wystawa kolekcji muzealnej, towarzysząca konferencji  zorganizowanej z  okazji Światowego Dnia Własności Intelektualnej przez Urząd Patentowy RP w Warszawie

- Biblioteka Narodowa w Warszawie, 23 kwietnia 2010

PRZEWORSK

2002

KRZEMIEŃ PASIASTY –  KAMIEŃ OPTYMIZMU (wystawa II edycji SWZ, czwarta odsłona sandomierskiej wystawy)

- Muzeum w Przeworsku. Zespół pałacowo-parkowy. Galeria Magnez (26.10-3.12)

GRUDZIĄDZ

2006

Prezentacja  fragmentu muzealnej kolekcji biżuterii z krzemieniem pasiastym, w ramach cyklu wystaw autorskich Cezarego Łutowicza: STRUKTURY, FAKTURY, FORMY

- Muzeum Okręgowe w Grudziądzu  (kwiecień – maj 2006)

KONIN

2006
Prezentacja  fragmentu muzealnej kolekcji biżuterii z krzemieniem pasiastym w ramach cyklu wystaw autorskich Cezarego Łutowicza: STRUKTURY, FAKTURY, FORMY
- Muzeum Okręgowe w Koninie (czerwiec – lipiec)

KRAKÓW

2006

Prezentacja  fragmentu kolekcji Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, w ramach wystawy  RZADSZY NIŻ DIAMENT. CEZARY ŁUTOWICZ I PRZYJACIELE

- Państwowe Muzeum Archeologiczne w Krakowie (wrzesień-listopad)

2013

Prezentacja fragmentu kolekcji Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, w ramach wystawy CZTERDZIESTKA - 40 LAT KRZEMIENIA PASIASTEGO W BIŻUTERII,  zorganizowanej przez Gold & Silver Gallery Cezarego Łutowicza, Galerię Otwartą Mariusza Pajączkowskiego oraz Muzeum Okręgowe w Sandomierzu

- Letnie Targi Biżuterii i Zegarków JUBINALE (13-15.06)

TORUŃ

2006

Prezentacja fragmentu  muzealnej kolekcji biżuterii z krzemieniem pasiastym w ramach cyklu wystaw autorskich Cezarego Łutowicza: STRUKTURY, FAKTURY, FORMY

- Muzeum Okręgowe w Toruniu - „Kamienica pod gwiazdą”(luty-marzec)

 2010 

KRZEMIEŃ PASIASTY – RZADSZY NIŻ DIAMENT. KOLEKCJA Z SANDOMIERSKICH WARSZTATÓW ZŁOTNICZYCH. Wystawa zorganizowana przez Muzeum Okręgowe w Toruniu (24.09-10.11)

KIELCE

2009

Prezentacja fragmentu kolekcji  Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, w ramach wystawy HISTORIA KRZEMIENIA,  zorganizowanej przez  Muzeum Narodowe w Kielcach  (06-11.2009-31.03.2010)

PRZEMYŚL

2011

Prezentacja fragmentu kolekcji Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, w ramach wystawy KRZEMIEŃ W ŻYCIU CZŁOWIEKA, zorganizowanej przez Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej w Przemyślu (12.10.2011- 31.03.2012)

GDAŃSK

2012

Prezentacja fragmentu kolekcji Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, w ramach wystawy CZTERDZIESTKA - 40 LAT KRZEMIENIA PASIASTEGO W BIŻUTERII,  zorganizowanej przez Gold & Silver Gallery Cezarego Łutowicza, Galerię Otwartą Mariusza Pajączkowskiego oraz Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, w Muzeum Bursztynu w Gdańsku (09.11-28.04.2013)

BRUKSELA

2014

Prezentacja fragmentu kolekcji muzealnej (dzieła Cezarego Łutowicza) podczas piętnastej, jubileuszowej edycji Balu Polskiego, zorganizowanego przez Ambasadę Rzeczypospolitej Polskiej w Brukseli (1.02.)

- Bruksela, hotel Steigenberger

WYDAWNICTWA

2001-2014  osiem katalogów wystaw z kolejnych edycji Sandomierskich Warsztatów Złotniczych "Krzemień pasiasty - kamień optymizmu" [red. Bożena Ewa Wódz];

2008  Materiały z sesji jubileuszowej 35 lat krzemienia pasiastego w biżuterii, na której Sandomierz ogłosił się SWIATOWĄ STOLICĄ KRZEMIENIA PASIASTEGO . Wydawnictwo Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, Stalowa Wola [red. Bożena Ewa Wódz]

 

Artykuły, teksty do katalogów

2001  Bożena Ewa Wódz, Magiczne kamienie...  tekst do katalogu  III Międzynarodowych Targów  Biżuterii  Złoto Srebro Czas 2002, Warszawa

2004  Bożena Ewa Wódz, Krzemienna pasja. O biżuterii artystycznej Cezarego Łutowicza.  Tekst do katalogu wystawy: Cezary Łutowicz. Struktury, faktury, formy, Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa

2007  Bożena Ewa Wódz, O sandomierskiej sztuce srebra. „kamieniu optymizmu” i budowaniu ciągłości tradycji.  Tekst do katalogu wystawy jubileuszowej Cezarego Łutowicza.

2008  Bożena Ewa Wódz, Anegdota wpisana w biżuterię , „Teraz” Nr 9(57), s. 16

2009  Bożena Ewa Wódz, Nie tylko krzemień [w:] Świętokrzyski  Kwartalnik Literacki

2009  Bożena Ewa Wódz, Sandomierski kamień optymizmu [w:] P. Król [red.], Historia krzemienia, katalog wystawy Muzeum Narodowego w Kielcach, Kielce, s. 107-11

2009  Bożena Ewa Wódz, Magiczne kamienie. Krzemień pasiasty – kamień optymizmu [w:] Złotnicze opowieści. Wydanie specjalne z okazji 10-lecia targów biżuterii i  zegarków Złoto Srebro Czas 2000- 2009, Międzynarodowe Centrum Targowe, Warszawa

2011  Bożena Ewa Wódz, Wokół krzemienia pasiastego......[w:] Katalog I Festiwalu Krzemień pasiasty – kamień optymizmu, wyd. Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych, Sandomierz 2011, s. n.

2011  Bożena Ewa Wódz, Kamienne paski, twórcze eksperymenty i rodzynki w cieście... czyli rzecz o Sandomierskich Warsztatach Złotniczych „Krzemień pasiasty – kamień optymizmu"[w:] Katalog I Festiwalu Krzemień pasiasty – kamień optymizmu, wyd. Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych, Sandomierz 2011, s.n.

2012  Bożena Ewa Wódz, Sandomierska sztuka złotnicza – powrót do tradycji [w:] Materiały z XII Sesji Naukowej z cyklu "Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce", pt. "O BIŻUTERII W POLSCE", zorganizowanej przez Toruński Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki oraz     Międzynarodowe Targi Gdańskie SA w Gdańsku w dn. 9-10 marca 2011.

2013  Bożena Ewa Wódz, O muzealnej kolekcji krzemienia pasiastego w biżuterii i małych formach złotniczych słów kilka... [w:] Katalog II Festiwalu Krzemień pasiasty – kamień optymizmu, wyd. Spider P Mariusz Pajączkowski, Sandomierz 2013, s.n.

Tak wyglądała  droga naszego kamienia do sukcesu, droga, która wyniosła krzemień pasiasty  do rangi jedynie polskiego "klejnotu". 

Opracowanie:

Bożena Ewa Wódz, kurator kolekcji


 CEZARY ŁUTOWICZ - 45 LAT KRZEMIENIA PASIASTEGO W POLSCE

Mam 75 lat..., z czego 45 lat poświęciłem naszemu krzemieniowi. Piszę „naszemu” , bo tym sposobem mamy swój polski, jedyny taki w świecie „klejnot”...

Chodzi mi aby ludzie dowiadywali się co to jest krzemień pasiasty, aby bylo to dostępne wprowadzenie w świadomość, że Sandomierz jest Swiatową stolicą i dlaczego... Na końcu mego referatu są linki i źródła dla osób, które chcą zgłębić wiedzę. 

Zapraszamy do zakupu wydawnictwa w księgarni wysyłkowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki w Toruniu.

 


 

Wirtualny spacer po wystawie OD PIASKU DO SZKŁA

7 MKiDN

10 patriotyzm

4 tripadvisor

Krzemień pasiasty w biżuterii i małych formach złotniczych

5 Bonum Publicum

5 Bonum Publicum

6 Pamiętnik Sandomierski

Godziny otwarcia Muzeum:

W sezonie turystycznym 
(1 kwietnia - 30 września)

 bip muz

Cennik biletów:

Bilet normalny: 20 zł
Bilet ulgowy: 12 zł
Bilet grupowy normalny z przew. MZS: 15 zł
Bilet grupowy ulgowy z przew. MZS: 10 zł
Bilet rodzinny (maks. 5 osób (2+3): 55 zł

 

 

 dostepnosc

© 2022 Muzeum Zamkowe w Sandomierzu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Łącznie ilość odwiedzin:14776872

Obecnie na stronie 88 gości