Szukaj:
 
 
 
  Strona główna · Godziny otwarcia . Ceny biletów · Oferta edukacyjna · Lokalizacja Zamku · Sprawozdania i plany · Wolontariat · Kontakt  
  Data pl v0.2 - by KESS Dzisiaj jest piątek, 22 września 2017 r. 265 dzień roku  
 
Nawigacja
Zapowiedzi Wydarzenia
Wystawy
Wystawy czasowe Wystawy stałe
O muzeum
Działy i zbiory Historia muzeum Zamek sandomierski Szachy Oferta edukacyjna Publikacje Nagrody i wyróżnienia Mikołaj Gomółka Nasi Darczyńcy Podziękowania
Kontakt Oferty i cennik Nasi partnerzy Ogłoszenia, przetargi Galeria Logowanie
 
Losowa fotografia
 
 
Wystawy czasowe

„Widoki Ponidzia”

 

Wystawa „Widoki Ponidzia” ukazująca dawne fotografie z kolekcji Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Przeszłości została zorganizowana w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa.

 

Współorganizatorami ekspozycji są Fundacja Świętokrzyska Góry Historii, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu i Instytut Sztuki PAN.

 

Współautorami wystawy są: wiceprezes Fundacji Świętokrzyskiej Wojciech Kalwat, Kierownik Działu Historycznego Muzeum Okręgowego w Sandomierzu dr hab. Tomisław Giergiel oraz Piotr Jamski z Instytutu Sztuki PAN

 

Wystawa będzie prezentowana na dziedzińcu zamku do końca września.

 

Dział Historyczny

 

„Wszystko jest... liczbą”

 

Czy matematyka to tylko oderwane od rzeczywistości liczby, wzory i rysunki? Odwiedzając wystawę interaktywną w MOS, można się przekonać, że matematykę łatwo znaleźć wokół nas, i że znajduje ona praktycznie wszędzie zastosowanie w wielu dziedzinach aktywności człowieka. Bo przecież „Wszystko… jest liczbą”.

 

O tym, że matematyka jest obecna w otaczającym nas świecie, wiedziano już 2500 lat temu stwierdzenie Wszystko jest liczbą powstało w Krotonie, w szkole założonej przez słynnego Pitagorasa. Osoba odwiedzająca wystawę może stać się na chwilę renesansowym malarzem studiującym zasady perspektywy, uczniem Pitagorasa odkrywającym przy pomocy monochordu matematyczne zasady tworzenia akordów muzycznych czy geografem odkrywającym tajniki projekcji kartograficznych. Na wystawie można też poznać rozkosze łamania głowy, rozwiązując zagadki geometryczne i topologiczne. Nasz świat staje się coraz bardziej cyfrowy. Oznacza to, że matematyki używamy na co dzień wykonując przelew bankowy, kupując coś w sklepie, oglądając film w kinie czy słuchając muzyki.

 

NW

 

FOTOGRAFIA DZIKIEJ PRZYRODY 2016

Posplatane życie Tim Laman USA

 

Wystawę tworzą prace z dorocznego konkursu fotograficznego Wildlife Photographer of the Year 2016, organizowanego od 1965 r., początkowo przez BBC Worldwide, następnie w latach 1986-2014 także przez Natural History Museum w Londynie, a od 2015 r. już wyłącznie przez Muzeum. Dzisiaj jest to najbardziej ceniony i największy w świecie konkurs, w zakresie fotografii Natury, dostępny dla zawodowców i amatorów, także dla młodzieży i dzieci. Do zdobycia nagrody aspiruje większość fotografów przyrody. Zdobywają je, jeśli obraz zawiera w sobie połączenie oryginalnego spojrzenia, szczęścia i znajomości przyrody, co wcale nie musi wymagać uzbrojenia w najlepszy sprzęt i wojaży po całym świecie. Na najnowszą, 52-gą edycję, zgłoszono 50 tys. zdjęć, wykonanych przez ponad 4 tys. fotografów, z 95 krajów. Zaproponowano nowe kategorie, jednocześnie zachęcając uczestników do wypróbowania najnowszych technologii fotografowania, dzięki czemu ciekawiej i wszechstronniej mogli zademonstrować różnorodność dzikiej przyrody i sposoby jej obrazowania.

 

Życie, to także wyczucie czasu i miejsca. Bycie we właściwym czasie i we właściwym miejscu, może stanowić o zdobyciu pożywienia lub pozostaniu głodnym, o znalezieniu partnera, a nawet o życiu lub śmierci. Ta pokonkursowa wystawa pokazuje takie właśnie sytuacje, dzięki byciu autorów zdjęć we właściwym miejscu i czasie. Kilka chwil później, kilka sekund wcześniej i te momenty mogłyby nie zostać uchwycone. Życie płynie szybko. Narodziny, zagrożenie, walka, przeżycie – dzieją się ciągle, raz za razem. Większość z tych codziennych dramatów jest nam nieznana. Dzięki fotografom z całego świata, niektóre z tych momentów zostały uchwycone, abyśmy mogli je zobaczyć i kontemplować. Niektóre momenty są zwyczajne, a inne niezwykłe. Jedne podnoszące na duchu, a drugie stawiające pytania nad naszym oddziaływaniem na przyrodę. Także dzięki temu, wystawa ma ogromny walor edukacyjny, ukazując nam dramatyzm i różnorodność życia na Ziemi, a przez to pobudzając w nas chęć dbałości o jej przyszłą jakość. Zdjęcia z wystawy są nie tylko obrazowymi ambasadorami świata krajobrazu, flory i fauny, w środowisku dzikim i cywilizowanym. Ukazują też artystyczną perfekcję, techniczne zaawansowanie fotografii i naturalne piękno przyrody, uchwycone przez fotografów w momencie jej wspaniałości. Wszystkie mają coś wspólnego – są niezwykłym źródłem piękna, zachwytu i radości. Nic nie oddziałuje bardziej niż sugestywna fotografia, która stymuluje wyobraźnię, zajmuje umysł i porusza serca. Także nasze.

 

Na wystawę składają się wyłącznie fotografie nagrodzone i wyróżnione w 16 kategoriach. Jest ich 100, autorstwa 79 fotografów, z 22 krajów. Czy to oglądając bardzo osobiste, pojedyncze kadry, czy zestawy zdjęć, widać że wszystkich autorów łączą frapujące obrazy, znakomita narracja i wspólny cel: własne umiłowanie przyrody i chęć zaszczepienia takiej postawy u odbiorców ich dzieł. Fotograf, który wykonał zdjęcie najbardziej zachwycające i zapadające w pamięć, otrzymał oficjalny tytuł Fotografa Dzikiej Przyrody 2016. Osobno oceniane były prace młodych fotografów, do 17 roku życia. Ten z nich który wykonał zdjęcie ocenione jako najbardziej interesujące, otrzymał oficjalny tytuł Młodego Fotografa Dzikiej Przyrody 2016.

 

Piętnasty rok z rzędu wystawa wpisuje nasz kraj na listę kilkudziesięciu państw, gdzie oglądają ją miliony osób. Po raz pierwszy najnowsza edycja pokazana zostanie w Sandomierzu, a oprócz tego w br. już ją zobaczyli, lub zobaczą, mieszkańcy m.in. Bielska-Białej, Bytomia, Torunia, Sopotu, Warszawy i Bydgoszczy.

 

Albumy z sandomierskiej szuflady.
Dawne fotografie Sandomierza i ziemi sandomierskiej.

 

Wystawa pod honorowym patronatem
Burmistrza Sandomierza Marka Bronkowskiego

Organizatorzy:
Muzeum Okręgowe w Sandomierzu
Urząd Miasta w Sandomierzu

Albumy z fotografiami na potrzeby wystawy udostępnił Adam Trojanowski
Autor wystawy: dr hab. Tomisław Giergiel
Współpraca: Marek Bażant i Sebastian Słodownik
Projekt graficzny: Art Media Marcin Cebula

 

Dwa albumy z dawnymi fotografiami, przechowywane z pokolenia na pokolenie w rodzinie doktora Adama Trojanowskiego, zostały użyczone Muzeum Okręgowemu w Sandomierzu w celu udokumentowania oraz prezentacji na wystawie plenerowej. Pierwszy z albumów posiadający 46 stron zawiera 118 fotografii, w drugim 56-stronicowym znajduje się 162 zdjęć. Zaledwie kilka jest opisanych zdawkowo, co rodzi problemy identyfikacyjne. Najstarsze z nich zostały wykonane u schyłku XIX wieku, a najpóźniejsze w latach 30-tych XX wieku. Uwieczniają one przeróżne sytuacje: wydarzenia polityczne i kulturalne w Sandomierzu, podróże w obrębie kordonu zaborczego, do innych polskich miast, ale również do Wiednia. Dokumentują wygląd naszego miasta, jego mieszkańców i okolic. Co ciekawe, albumy nie zawierają zdjęć rodzinnych właścicieli i twórców tej kolekcji fotografii, którzy skupili się na gromadzeniu fotografii ukazujących sprawy publiczne i przestrzeń zabytkową.

Oprócz zdjęć, dzięki uprzejmości Adama Trojanowskiego, mogliśmy skorzystać ze zbioru dawnych pocztówek wysyłanych do ówczesnych właścicieli albumów. Adresowane były do posiadaczy dworu i majątku w Przewłoce nieopodal Sandomierza, koło Koprzywnicy (obecnie w gminie Łoniów): Albina i Janiny Rudzkich oraz Celiny i Stanisława Bukowskich. Wiele jednak motywów zawartych na fotografiach jest trudnych w interpretacji i pozostaje nierozpoznanych. Prezentujemy kilkadziesiąt z nich, licząc na pomoc zwiedzających.

Czas ekspozycji: lipiec - październik 2017 r.

 

Dział Historyczny

 

SANDOMIERZ STOLICĄ!
Ośrodek sandomierski w planach Centralnego Okręgu Przemysłowego
Wystawa zorganizowana w 80. rocznicę powstania COP

 

 

W ramach obchodów została zaprezentowana wystawa plenerowa na dziedzińcu zamkowym pt. „Sandomierz stolicą! Ośrodek sandomierski w planach Centralnego Okręgu Przemysłowego.” Ekspozycja ukazuje rolę Sandomierza, który miał stać się stolicą powstałego w wyniku reformy administracyjnej województwa sandomierskiego. Na kilkudziesięciu planszach zaprezentowano szereg materiałów, dokumentów i zdjęć archiwalnych przedstawiających rozwój miasta w zakresie architektonicznym, komunalnym czy kulturalnym. Znakomity regionalista Aleksander Patkowski tak pisał o tym wydarzeniu: „Przebiegać będą przez Sandomierszczyznę liczne szlaki kolejowe: od Bałtyku do Morza Czarnego i od Bramy Morawskiej na Wschód, z Podkarpacia do stolicy i ze Śląska na Wołyń przez świętokrzyskie zagłębie staropolskie, przez żyzne obszary sandomierskie iść będzie wymiana bogactw naturalnych Polski. Buduje się Sandomierski Centralny Okręg Przemysłowy.”

 

5 lutego 1937 r. na posiedzeniu Komisji Budżetowej Sejmu II RP, Eugeniusz Kwiatkowski - wicepremier, a jednocześnie minister skarbu, przedstawił zarys budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego, wobec którego wówczas używano nazwy „Okręg Centralny – Sandomierz”. Obejmował on Zagłębie Staropolskie, zachodnią część województwa lwowskiego, wschodnią część województwa krakowskiego oraz południową Lubelszczyznę. W latach 1936-39 powstało na tych obszarach 51 nowoczesnych zakładów przemysłowych, głównie przemysłu obronnego, zatrudniających ponad 100 tysięcy wykwalifikowanych pracowników. Położony w widłach Wisły i Sanu COP był jedną z największych inwestycji gospodarczych w Polsce międzywojennej. O miano stolicy COP ubiegały się trzy miasta: Rzeszów, Radom i Sandomierz. O roli Sandomierza jako stolicy Centralnego Okręgu Przemysłowego miały zadecydować jego warunki naturalne, położenie, a przede wszystkim połączenia kolejowe i wodne. Rozwój polskich inwestycji w COP zahamował wybuch II wojny światowej.

 

Wystawę można obejrzeć w sali edukacyjnej. Serdecznie zapraszamy!

 

 

Wystawa zorganizowana została pod honorowym patronatem:
Burmistrza Sandomierza Marka Bronkowskiego

 

Organizatorzy:
Muzeum Okręgowe w Sandomierzu
Urząd Miasta w Sandomierzu

 

Współpraca:
Fundacja Świętokrzyska „Góry Historii”

 

Autorzy scenariusza wystawy:
dr hab. Tomisław Giergiel
Karolina Garnuszek

 

Autorzy tekstów:
dr hab. Robert Kotowski
dr hab. Tomisław Giergiel
Karolina Garnuszek

 

Projekt graficzny:
Art Media Marcin Cebula

 

Czas ekspozycji: lipiec - październik 2017 r.

 

Dział Historyczny

 

Krzemień pasiasty w biżuterii i obiektach sztuki.
Prezentacja fragmentu kolekcji muzealnej.

 

 

Zjawisko zainteresowania współczesną biżuterią jako kierunkiem kolekcjonerskim można odnotować w kilku liczących się ośrodkach, promujących i dokumentujących działania artystyczne w zakresie współczesnej sztuki złotniczej. Sandomierz na tym tle nie jest odosobniony, ale… to jedyne miejsce w Polsce i na świecie, w którym gromadzi się nie tyle współczesną biżuterię, co krzemień pasiasty w biżuterii i obiektach sztuki. To krzemień stał się wyróżnikiem „sandomierskiej sztuki srebra” i nadaje unikatowy charakter kolekcji tworzonej w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu. Dlaczego w tym miejscu?

 

Idea zastosowania krzemienia pasiastego w biżuterii zrodziła się w Sandomierzu, w miejscowej pracowni Cezarego Łutowicza - to pierwszy bardzo istotny argument. Drugi - od 200 lat złotnictwo sandomierskie nie miało tak indywidualnego wyrazu i nie zyskało ani takiej rangi, ani takiego zasięgu jak obecnie. Trzeci - z muzealnego punktu widzenia zaistniał obowiązek wspierania i dokumentowania działań, które nie tylko doprowadziły do odrodzenia się tej dziedziny rzemiosł w Sandomierzu, ale i do nadania jej całkiem nowego kierunku rozwoju. Od 2007 roku, kiedy to Sandomierz został ogłoszony Światową Stolicą Krzemienia Pasiastego, wystawy muzealne - zarówno te, prezentujące efekty kolejnych Sandomierskich Warsztatów Złotniczych, jak i pokazy fragmentów tworzonej kolekcji - służą promocji i umacnianiu tego zaszczytnego tytułu.

 

Od 2004 roku renesansowo-barokowa piwnica filarowa jest stałym miejscem czasowych wystaw krzemienia pasiastego w biżuterii, małych formach złotniczych, obiektach i instalacjach. W obecnej odsłonie przypominamy 68 dzieł wykonanych na przestrzeni lat 2001-2012, w tym i takie, które przeżyły już moment kariery światowej. Na ten retrospektywny przegląd składają się realizacje wybitnych, powszechnie znanych projektantów i wykonawców. Wraz z nimi, serdecznie zapraszamy do obejrzenia sandomierskich unikatów.

 

Czas ekspozycji: 1 kwietnia 2016 - 31 grudnia 2017

 

Bożena Ewa Wódz

 

 
 
12451933 Unikalnych wizyt