Polish Polish

instagram blue|     Znajdź nas na: youtube blue

Play
previous arrow
next arrow
Slider

Wystawa jest drugą z kolei odsłoną spuścizny artystycznej Ryszarda Gancarza – jednego z najwybitniejszych malarzy i grafików z Sandomierszczyzny, aktywnego twórczo na przestrzeni ostatniego dwudziestolecia XX wieku i niepełnych dwóch dekad XXI wieku. Twórczość malarska Ryszarda Gancarza obok pejzażu i scen figuratywnych, obejmuje również imponujący zbiór kompozycji z gatunku martwych natur.  I właśnie poprzez  temat martwych natur po raz pierwszy ukazany w tak dużej skali oraz fragmenty cyklu W Pracowni i Autobiografia, pragniemy przedstawić  Państwu wszechstronność Jego talentu. Muzealna ekspozycja to wyjątkowa okazja do zobaczenia dzieł na co dzień niedostępnych, w  większości należących do zbiorów rodziny artysty. Dla miłośników malarstwa, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu przygotowało bogato ilustrowane wydawnictwo towarzyszące wystawie pt. RYSZARD GANCARZ. MARTWA NATURA, do nabycia w muzealnej kasie.

Ryszard Gancarz (12 IV 1955 – 12 V 2017) to artysta zaliczany do elitarnej grupy twórców związanych z Sandomierzem, znacząco wyróżniający się we współczesnej sztuce polskiej, ceniony przez krytykę,  publiczność, ale i wytrawnych koneserów sztuki i kolekcjonerów. Uprawiał rysunek, grafikę warsztatową i użytkową oraz malarstwo, prowadząc nieustanne poszukiwania i eksperymenty w zakresie środków ekspresji, nowej ikonografii, niekonwencjonalnych ujęć tematów i stale poszerzając bazę doświadczeń plastycznych. Ryszard Gancarz został odznaczony 2008 roku Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” za szczególny wkład w polską kulturę.

Galeria, I piętro Zamku Królewskiego

Czas ekspozycji: lipiec-październik 2019

Pomysł zorganizowania wystawy zrodził się podczas spotkań w sandomierskiej Galerii Otwartej prowadzonej przez Mariusza Pajączkowskiego. Popierali go Michał Gradowski i prof. Irena Huml – wybitni specjaliści i znawcy sztuki złotniczej. Idea ewoluowała dość długo, zaś impulsem do opracowania scenariusza wystawy było zaproszenie przez Andrzeja Sadowskiego, organizatora targów Jubinale w Krakowie, do pokazania wystawy podczas czerwcowego spotkania branży złotniczej w Krakowie. Swoje wsparcie oraz przestrzeń wystawienniczą w londyńskiej Magan Gallery zaofiarował Andrzej Pacak, zaś Marek Nowaczyk, „biologiczny” ojciec legnickich konfrontacji (www.silver.legnica.pl), zgodził się służyć doświadczeniem, wiedzą i pomocą. Zaproszenie do udziału w wystawie rozesłaliśmy do wszystkich środowisk zajmujących się sztuką złotniczą, do szkół i akademii, do plastyków i rze-mieślników, do cechów i do osób złotnictwo traktujących jak hobby. Odzew był interesujący – swoje prace nadesłali profesorowie wyższych szkół artystycznych (prof. Andrzej Szadkowski i prof. Andrzej Boss), ale też uczniowie liceów plastycznych o specjalności złotnictwo (Oliwia Zembaty czy Miłosz Bukowski), czołowi polscy artyści zajmujący się sztuką złotniczą (Jacek Byczewski, Piotr Cieciura czy Zosia i Witek Kozubscy), jak również rzemieślnicy (Tadeusz Jaśkowiak czy Maciej Pietrzkiewicz). Dołączyli pierwsi artyści europejscy, z Wiel-kiej Brytanii, Belgii, Norwegii, Izraela. Przekrój wiekowy i środowiskowy jest spory i to jest jeden z elementów stanowiącym o atrakcyjności tego zestawu prac.

Moim zdaniem… to całkiem inna wystawa niż te, które można podziwiać w galeriach, gdzie treść jest nieistotna, a forma ma znaczenie nadrzędne. Tutaj autorzy poprzez biżuterię czy obiekty złotnicze wypowiadają swoje zdanie na tematy rozmaite, jak polityka czy relacje międzyludzkie, co ich uwiera albo cieszy, co wywołuje w nich złość albo radość. Są rozważania o Polsce i Europie teraz, lecz też o upiorach, których nie chcemy widzieć. A, co najważniejsze, ta narracja nie spowodowała zubożenia ich formy, często są to prace niezwykle czyste i szlachetne, choć jednak niektórzy nie mogli się oprzeć pokusie ich rozbudowania.

Sala wystaw czasowych, parter Zamku Królewskiego

Czas ekspozycji: lipiec-sierpień 2019

Ekspozycja powstała w ramach projektu zrealizowanego przez Chorwacką Wspólnotę Turystyczną we współpracy z Muzeum Archeologicznym w Zadarze oraz Muzeum Archeologicznym w Krakowie.

Od autorów wystawy:

„Zadar to przepiękne miasto leżące na dalmatyńskim wybrzeżu Chorwacji. Warto tam pojechać nie tylko ze względu na ciepłe morze i doskonałą kuchnię, ale także wspaniałe zabytki będące świadectwem jego długiej i burzliwej przeszłości. Pozostałości antycznych murów i budowli, średniowiecznych kościołów oraz wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO umocnienia obronne wzniesione przez Wenecjan w XVI-XVII wieku są dostatecznym pretekstem do odwiedzenia Zadaru.

Warto to zrobić również dlatego, że można w nim odnaleźć cząstkę polskiej historii. Zapisana jest ona na wspaniałym relikwiarzu ufundowanym przez matkę Jadwigi – króla Polski i świętej Kościoła.

Mamy nadzieję, że wystawa „Chorwacki Zadar – cząstka polskiej historii”, prezentująca to gotyckie dzieło sztuki, będzie zachętą do podróży do Chorwacji i Zadaru”.

Sala wystaw czasowych, II piętro Zamku Królewskiego

Czas ekspozycji: lipiec-sierpień 2019

Wystawa „Piękne Małpy Europy. Przestroga artysty” jest współorganizowana przez Muzeum Okręgowe w Sandomierzu oraz Fabrykę Porcelany AS i Żywe Muzeum Porcelany w Ćmielowie. Wystawa 47 małpich rzeźb z brązu opatrzonych flagami Państw Europy symbolicznie nawiązuje do trwającej integracji krajów europejskich. Jak mówi autor rzeźb, Adam Spała: „Kolekcja jest przestrogą dla ludzkości, aby uchronić naszą cywilizację przed zagładą. Jeżeli świat, a w szczególności rodzinna Europa nie będzie współpracować, a koncentrować się jedynie na własnych korzyściach, to kruchy jest nasz los. Utracenie empatii może niebezpiecznie zbliżyć ludzi do poziomu zwierząt”. Ekspozycja bezpośrednio odnosi się do kolekcji malowideł na porcelanie, prezentowanych pod bliźniaczą nazwą w Galerii Sztuki Współczesnej van Rij w Fabryce Porcelany w Ćmielowie. Wystawa będzie eksponowana od 27 kwietnia do 30 września br. na Dziedzińcu Dolnym Zamku Królewskiego w Sandomierzu. Serdecznie zapraszamy!

Trochę Kultury!

3 BIP muzeum

organizatorzy

4 tripadvisor

5 Bonum Publicum

6 Pamiętnik Sandomierski

7 MKiDN

9 nocleg

Godziny otwarcia Muzeum:

W sezonie turystycznym 
(20.04.2019 r. - 30.09.2019 r.)
Poniedziałek | 13.00 - 15.00 oprócz pierwszego w m-cu. Wstęp wolny na wystawy stałe.
Wtorek - Niedziela | 10.00 - 18.00
 
Poza sezonem turystycznym
(01.10.2019 r. - 19.04.2020 r.)
Poniedziałek | 13.00 - 15.00 oprócz pierwszego w m-cu. Wstęp wolny na wystawy stałe.
Wtorek - Piątek | 9.00 - 16.00
Sobota - Niedziela | 10.00 - 16.00
 

Cennik biletów:

Bilet normalny (dorośli): 15zł
Bilet ulgowy (uczniowie, itp): 10zł
Bilet grupowy normalny z przew. MOS: 10zł
Bilet grupowy ulgowy z przew. MOS: 8zł
Bilet rodzinny (maks. 5 osób (2+3)): 40zł
Bilet "3w1" normalny: 30zł Muzeum Okręgowe, Brama Opatowska, Trasa Podziemna.
Bilet "3w1" ulgowy: 20zł Muzeum Okręgowe, Brama Opatowska, Trasa Podziemna.

• Zobacz pełny cennik

 

© 2018 Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Łącznie ilość odwiedzin:Łącznie ilość odwiedzin:1580847

Obecnie na stronie 263 gości